Vypražené do zlatista. .. .

8. júla 2012, swanrecords, Gastro

Už niekoľko rokov pracujem v stravovacích službách, konkrétne v reštauráciach a hoteloch. A počas týchto rokov som si všimol aká je slovenská gastronómia zaostalá. Nie preto, že by sme na Slovensku nemali kvalitných kuchárov. Skôr je to pre obmedzenosť a neochotu učiť sa a skúšať niečo nové. Ale opäť nie zo strany kuchárov, ale zo strany zákazníka. Vraví sa , že náš zákazník, náš pán. Ale nemyslím si, že je to niekedy na mieste. Posledných pár mesiacov pracujem v reštaurácii, aká v našom malom (gastronomicky mega zaostalom) meste doteraz nebola. Nepodávame klasické jedlá. Teda klasické pre našich ctených zákazníkov- rezne, gordon blue(ako to oni nazývajú),pizzu, kuracie a bravčové na prírodno a samozrejme všetko poctivo zamrazené. Preto som sa už pár krát stretol s tým, že mi zákazník dokonca vynadal, že prečo tam nemáme niečo pre obyčajných ľudí. Tak som sa teda spýtal, aký je to obyčajný človek. Vraj ako on, chlap čo sa potrebuje dobre najesť. Lenže slovenská predstava dobrého jedla nie je o kvalitnej surovine, ale o enormnom množstve jedla na tanieri. A najlepšie vypraženého a s poriadnou kopou „zemákov“. Vtedy sa cítim až zahanbený, že žijem v meste plnom obmedzencov, ktorý nepoznajú dobré jedlo a o nápojoch ani nehovorím. Tu sa naskýta otázka prečo je to tak?  Je to o ozajstnej obmedzenosti? Nedostatku informácií? Podľa mňa za tento problém môžu na jednej strane sami ľudia tým, že sa nezaujímajú o nič, čo sa gastronómie týka a na druhej strane je tu neschopnosť majiteľov a prevádzkovateľov  reštaurácií naučiť svojho zákazníka, ukázať mu niečo nové, informovať ho. A keď sa tieto dva prúdy problémov spoja do jedného dostaneme klasického obmedzeného slovenského zákazníka, ktorý by od pondelka do piatku na obedné menu jedol iba rezeň so zemiakmi, pil pivo a slávne(aj keď neexistujúce) presso. Preto týtmo článkom apelujem na vás, milí čítajúci, vzdelávajte sa v gastronómii, veď v konečnom dôsledku to pomôže vám samotným. A vy milí prevádzkovatelia, školte svoj personál, ale hlavne školte SEBA. Pretože zmena musí prísť z vedenia a od ľudí kompetentých.